Astaxanthine: goed voor de ogen en beschermt tegen verbranden

Astaxanthine is een krachtige antioxidant die ons lichaam beschermt tegen veroudering. Het wordt voornamelijk gewonnen uit algen (haematococcus pluvialis) die in de zee groeien. Wilde zalm, garnalen, krab en kreeft eten deze algen waardoor ze hun mooie rood-roze kleur krijgen. Hoe dieper de rode kleur hoe meer astaxanthine ze hebben gegeten. Wilde zalm heeft een dieprode kleur, terwijl kweekzalm een bleek-rozige kleur heeft. Wilde zalm is dus een rijke bron van astaxanthine, terwijl kweekzalm veel minder of zelfs synthetische astaxanthine bevat.

Uv-stralen zorgen voor rimpels en vroegtijdige veroudering. Onderzoek wijst uit dat astaxanthine de huid beschermt tegen oxidatie en doet dit van binnenuit. Regelmatige inname verbetert de elasticiteit en kan rimpels en huidverkleuring (door AGE’s*) vervagen. De huid ziet er jonger, gezonder en glanzender uit.

Astaxanthine wordt ook wel de veelzijdige antioxidant genoemd. Studies tonen aan dat astaxanthine een beschermende invloed heeft op de hersenen (deze bestaan voor meer dan 60% uit vet, en daar vindt veel oxidatie plaats), spieren, gewrichten en pezen (bewegen leidt tot oxidatieschade) en de ogen (de retina is erg gevoelig voor oxidatie). Daarnaast houdt astaxanthine het CRP laag (een ontstekingsmarker gemeten in bloed) en heeft het een positieve invloed op het cholesterolgehalte.

Onze ogen verouderen tegenwoordig sneller door toename in het gebruik van computers, mobiele telefoons en tablets. Door het staren naar beeldschermen vindt er meer oxidatie plaats in de ogen. Astaxanthine beschermt tegen deze oxidatie.

Je kunt dagelijks 100 gram dieprode wilde Sockeye zalm eten, wat je 4 mg astaxanthine oplevert. Maar wie eet er dagelijks wilde zalm? Een goed alternatief is een supplement met 4 mg astaxanthine. Dit is een mooie onderhoudsdosering en goede bescherming tegen zonnebrand. Mensen die veel van hun lichaam vergen, zoals sporters of mensen die veel buiten zijn, hebben 12 mg per dag nodig. Om de oogschade die kan ontstaan door het werken met beeldschermen, telefoons en tablets te beperken, adviseren wij ook om 12 mg astaxanthine per dag in te nemen. 

* AGE’s = Advanced Glycation End products; een verzamelnaam voor eiwitten die onherstelbaar beschadigd zijn, doordat er suikergroepen (zoals glucose) aan verankerd zijn en het eiwit is gedegenereerd. AGE’s zijn ongezond en ontstaan gemakkelijk door het roosteren van brood, vlees en groenten. Hoge bloeddruk, aderverkalking, plaquevorming, botontkalking, stijfheid, nierklachten, degeneratieve hersen- en oogziekten, vroegtijdige veroudering en overmatige rimpelvorming kunnen een regelrecht gevolg zijn van te veel AGEs.