Bescherming tegen het coronavirus

Nu het coronavirus ook in Europa is binnengedrongen, informeren wij je graag over hoe je je kunt beschermen tegen virussen. Een mondkapje biedt geen volledige bescherming. Het virus verspreidt zich via kleine druppeltjes en de meeste kapjes zijn aan de zijkanten open. Deze houden dus zeker geen virussen tegen. Ter bescherming tegen het coronavirus hebben deze kapjes dus geen enkele zin. Dan kun je net zo goed een papieren zakdoek voor je mond houden.

Bert Niesters, hoofd van de sectie klinische virologie aan het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), is sceptisch over het nut van mondkapjes. “Als je mij zou vragen of ik een mondkapje zou dragen als ik een symposium zou hebben in Milaan, dan is het antwoord: nee. Het enige nuttige aan het dragen ervan is dat je minder snel aan je gezicht komt. Uiteindelijk kun je jezelf het beste beschermen door geregeld je handen te wassen en oppervlakten die je vaak gebruikt, zoals een toetsenbord of telefoon, beter te desinfecteren. Maar het is onmogelijk om je helemaal te beschermen tegen virussen die van mens op mens gaan. Dit geldt ook voor de griep, die op eenzelfde manier wordt overgedragen en waar momenteel meer mensen aan overlijden dan aan het coronavirus.”

Toch hebben wij bij Your Health Coach een formule bedacht waarmee je weerbaarder bent tegen virussen. De meeste vitaminen gebruiken onze cliënten al. Wanneer je gaat reizen of in ruimten met veel mensen verkeert, kun je de dosering opvoeren.

Vitamine C: 2000 - 3000 mg ascorbinezuur. Wanneer je gaat vliegen neem je elk uur dat je in de lucht bent 1000 mg vitamine C gespreid in, maximaal 2000 mg vitamine C per 2 uur.
Vitamine D3: 75 mcg per dag, dit is 3000 internationale eenheden. Bij lage vitamine D-bloedwaarden raden we 100 mcg aan, na 2 weken 75 mcg en na 4 weken 50 mcg per dag. 
Magnesium: 400 mg per dag in citraat-, malaat-, amino chelated- (AC) of glycinaatvorm. 
Zink: 20 mg per dag in citraatvorm.
Selenium: 100 mcg per dag in de vorm van selenium-methionine.