Data is goud waard

Nederland krijgt 5G sneller dan verwacht en Vodafone had in mei van dit jaar de primeur. De telecomprovider activeerde de 5G-dekking in meer dan de helft van Nederland, zonder notificatie. De dekking omvat de gehele Randstad, andere grote steden en grote delen van Zuid- en Midden-Nederland. Landelijke 5G-dekking volgt eind juli. Uit onderzoek blijkt dat er niet veel mensen zitten te wachten op nog snellere verbindingen. Of zou het 5G-netwerk misschien vanwege een andere reden in Nederland geïntroduceerd worden?

De Stichting Stop5G spande een kort geding aan tegen de staat om de uitrol van 5G te vertragen. Als het op de veiligheid aankomt, is de stichting van mening dat de staat ‘oogkleppen’ op heeft. “De blootstelling aan 5G wordt ons opgedrongen,” klonk het op de zitting begin deze maand. “Het gaat niet om de vraag of de veiligheid van elektromagnetische straling is bewezen, het gaat erom dat de staat 5G wil uitrollen zonder veilig en deugdelijk onderzoek ernaar,” aldus advocaat Thom Beukers. 

Data is goud waard
Onze wereld wordt steeds meer door data gedreven. Data vormt namelijk de basis van het analyseren, creëren en leveren van een op maat gemaakte omgeving. Om een persoonsanalyse te maken wordt je koopgedrag in kaart gebracht, maar ook wordt er een energieprofiel van jou gemaakt. Door middel van je ‘slimme meter’ wordt geanalyseerd wanneer je de wasmachine, vaatwasser en verwarming aanzet. Data is dus goud waard, maar in wiens voordeel is die dataverzameling nu eigenlijk?

En wat gebeurt er als je je wifinetwerk uitschakelt en al je dataverkeer via een 5G-netwerk laat lopen? Wie is dan de eigenaar van al deze waardevolle data? Eén ding is zeker: jij zelf bent het niet.

Op maat gemaakte advertenties
Cookies volgen internetgebruikers en herkennen interesses. Op basis daarvan kunnen voor de gebruiker relevante advertenties geplaatst worden. Facebook en Instagram maken een gebruikersprofiel op basis van klik- en deelgedrag. Facebook toont ook reclame op basis van de websites die de gebruiker eerder heeft bezocht. Die advertenties verschijnen niet alleen in het overzicht van de algemene app, maar ook in Messenger en Instagram.

De maat is vol
Het meest bizarre voorbeeld van deze op maat gemaakte advertenties kwam van een cliënt die zich bij Your Health Coach aanmeldde. Zij had nog nooit op kleding voor grote maten geklikt. Blijkbaar had Instagram haar foto’s geanalyseerd en opgemerkt dat zij geen maatje 36/38 had. Toen ze continu advertenties voorbij zag komen voor grotere maten was voor haar de maat letterlijk vol. Dit was voor haar de reden om de begeleiding van Your Health Coach in te schakelen.