Hormonale acne

Wij zien in onze praktijk best wat vrouwen met acne op de kaaklijn. Dit is veelal een teken van hormonale disbalans. Vaak ontstaat dit na stoppen met de Pil of het verwijderen van een spiraaltje. Een voedingspatroon met te veel suiker en zuivel kan ook de boosdoener zijn. En wanneer de hormonen gaan schommelen in de pre-menopauze en overgang, zit je natuurlijk al helemaal niet op acne te wachten. Lees verder en ontdek wat jij hieraan kunt doen.

Hormonale acne wordt veroorzaakt doordat bepaalde hormonen de productie van talg versnellen waardoor de talgklieren verstoppen. Je ziet deze ontstekingen vaak op de kaaklijn en kin. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is niet alleen het mannelijke hormoon testosteron schuldig aan hormonale acne. Ook voedingsmiddelen die de bloedsuikerspiegel (en daardoor de insulineproductie) snel laten stijgen, kunnen hormonale acne veroorzaken. Tot slot werkt het stresshormoon cortisol hormonale acne ook in de hand.

Want wist je dat je ook stress kunt krijgen door voeding? Of door te veel lichaamsvreemde stoffen? Lichaamsvreemde stoffen neemt je lichaam op via verzorgingsproducten, make-up en je voeding. Disbalans in de darmen (en dus darmklachten) vormt ook zeker een stressor voor het lichaam.

Wat kun je er aan doen?

Stap 1 
Stressreductie. Denk vooral aan deze verborgen stressor; voedingsstress. Zorg dat je voeding op orde is en eet geen voedingsmiddelen waar je intolerant voor bent. Heb je geen idee of je intoleranties hebt? Dit kun je testen.

En kijk de ingrediënten van je verzorgingsproducten (tandpasta, deo, shampoo, douchegel, etc.) na op de volgende lichaamsvreemde stoffen: 

Parabenen, benzoaat, parfum (fragance), butylparabenen, PEG, proprylparabenen, petrolatum, oxybenzone, paraffine, benzene, minerale olie, methylparabenen, propyleen, SLS, sodium laureth sulfate, SLES, ALS, sodium lauryl sulfate, tricolosan, ftalaten (phytalates), parabenen, 1.4 dioxane, formaldehyde. En alles wat eindigt op: -sareth  en - oleth. 

Stap 2 
Stop met suiker. Suiker zorgt voor hormonale disbalans en een slechte darmflora. 

Vermijd: glucose, fructose, maïssiroop, glucose-fructosestroop, dextrose, mais, maïszetmeel en  lactose (melksuiker is ook suiker). 

Stap 3 
Stop met zuivel. Producten gemaakt van melk geven slijmvorming in de keel en darmen, leiden tot botontkalking en werken verzurend. 

Vermijd: melk, karnemelk, yoghurt, kwark, kaas, feta, cottage cheese, roomkaas, hüttenkäse en slagroom. 

Stap 4 
Breng je darmflora in kaart. Wanneer de beestjes (flora) in de darmen in disbalans zijn, kun je huidklachten krijgen. Daarom is het zinvol om bij acne een darmscreening te doen. Deze test kan gewoon thuis afgenomen worden. Een paar schepjes ontlasting in een testbuisje is voldoende. De test verstuur je met de post naar ons laboratorium. Na 10 werkdagen is de uitslag bekend en nemen we contact met je op. Heel eenvoudig dus!