Jouw darmen bepalen veroudering

Hippocrates zei het 2500 jaar geleden al: alle ziektes beginnen in de darmen. En nu blijkt ook dat de mate van veroudering afhankelijk is van de doorlaatbaarheid van onze darmen. Uit onderzoek blijkt dat mensen met diabetes, hart en vaatziekten of een auto-immuunziekte iets met elkaar gemeen hebben, namelijk een lekkende darm. De schrijver van het boek ‘De Plantparadox’ schrijft over lectinen, de verdedigingsmechanismen van planten. Een plant beschermt zich door lectinen aan te maken, zodat hij minder kans heeft om opgegeten te worden. Lectinen zijn eiwitten, die zich als een splinter aan suikermoleculen kunnen hechten zoals in de slijmvliezen van onze neus en darmen, maar ook aan de bloedvaten of de ruimte tussen zenuwen. Lectinen zijn ook erg goed in het losmaken van de ‘tight junctions’ in de darmen en dit is precies het mechanisme dat een hyper-permeabele darm veroorzaakt.

Dat planten lectinen aanmaken heeft een functie; planten kunnen zich niet verdedigen en op geen andere wijze voorkomen opgegeten te worden. Helaas is een darm die te grote deeltjes (voedingsstoffen en andere stoffen die onder normale omstandigheden niet in ons bloed terecht zouden mogen komen) doorlaat iets wat behoorlijk wat gezondheidsklachten kan geven. Verstopping, lucht, pijn, borrelende of rommelende darmen, diarree en een opgeblazen gevoel zijn daar voorbeelden van. Maar in het geval van rugpijn, huidproblemen, allergieën, depressie, moeheid, auto-immuunziekten, terugkerende blaasontstekingen en vaginale infecties zou je misschien niet direct aan de darmen denken. Toch is er een goede kans dat de oorzaak van deze klachten in de darmen zit. 

Het is de moeite waard om te kijken of voeding met een hoog gehalte aan lectinen de oorzaak is van jouw gezondheidsklachten. Want stel dat je al volledig glutenvrij eet, dan zou er toch sprake van een hyper-permeabele darm kunnen zijn. Granen als rijst, quinoa en boekweit bevatten namelijk nog steeds lectinen. Wij bij Your Health Coach helpen je graag om een voedingsschema op te stellen, maar je kunt ook zelf aan de slag met onderstaande punten.

Probeer eens 1 maand weg te laten:

  • Alle granen, inclusief rijst, boekweit en quinoa
  • Nachtschade: tomaten, paprika, aubergine, aardappels, peper
  • Alle bonen en peulvruchten (?), waaronder kikkererwten en linzen (?)
  • Pinda’s en cashewnoten
  • Zonnebloem-, pompoen- en chiazaden
  • Komkommer, courgette
  • Doperwten en sugar snaps
  • Sojabonen en tofu

Wat kun je wel eten?

  • Broccoli, bloemkool, spruitjes
  • Selderij, bieten, wortelen
  • Alle soorten sla
  • Walnoten, pecan- en paranoten
  • Gepelde amandelen zonder vel
  • Geitenmelk en geitenyoghurt 
  • Amandelmeel en kokosmeel

Bij Your Health Coach zijn wij nooit fan geweest van pinda’s. Nu zegt Dr. Gundry dat 95% van de mensen geboren wordt met een antigeen tegen de lectinen in pinda’s. Het immuunsysteem weet dan al vanaf de geboorte dat bij contact met pinda’s, de mestcellen allerlei cytokinen (ontstekingsstofjes) gaan produceren. Zijn verklaring waarom steeds meer mensen een pinda-allergie krijgen, is omdat er steeds meer mensen zijn die een hyper-permeabele darm hebben. 

Je kunt je immuunsysteem in de darm herstellen door je voeding aan te passen. Na deze 4 weken kun je stuk voor stuk voeding opnieuw introduceren. Wil je daar onze hulp bij, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..