Kun jij niet zonder alcohol?

Alcohol zou, doordat het stressverlagend werkt, een positief effect hebben op het hart. Dit is inmiddels lang en breed ontkracht door diverse wetenschappelijke studies [1]. Alleen niet drinken biedt positieve effecten voor de gezondheid. Maar toch zijn er veel mensen die niet meer zonder dat dagelijkse glaasje alcohol kunnen. Als je deze mensen vraagt om een maand niet te drinken, dan stuit dit vaak op weerstand. Ben je verslaafd als je niet zonder alcohol kunt? En wat is het effect van alcohol op het lichaam en psyche? 

Alcohol is een kalmerend middel dat het centrale zenuwstelsel ontspant. Het helpt spanning te reduceren en dempt de negatieve emotionele effecten van stress. Je zou dus denken dat alcohol helpt bij de stressreductie, maar niets is minder waar. Alcohol kan juist lichamelijke stress veroorzaken.

We hebben in ons lichaam een systeem dat we de HPA-as noemen. Dit is een lijntje dat onze hersenen (hypothalamus en hypofyse) met de bijnieren hebben. Alcohol zorgt dat er in de bijnieren meer cortisol wordt aangemaakt. Alcohol verschuift de hormonale balans en verandert de manier waarop het lichaam stress ervaart. Hierdoor blijft het lichaam continu in de ‘alert-stand’ staan. Alcohol heeft ook een negatief effect op het magnesiumgehalte in het lichaam. Het resultaat: meer onrust, slechter slapen, spierkrampen, minder focus en een afname in de geestelijke gesteldheid. Dit werkt stressverhogend en is voor de meeste mensen aanleiding om weer naar alcohol te grijpen. Een vicieuze cirkel dus. 

Studies hebben aangetoond dat cortisol interageert met de beloning- en pleziersystemen van de hersenen die kunnen bijdragen aan de versterkende effecten van alcohol. Hierdoor is het moeilijk om te stoppen en moeten er steeds grotere hoeveelheden geconsumeerd worden om hetzelfde effect te bereiken.

Conclusie
Wanneer je merkt dat je zonder alcohol en niet op andere wijze kunt ontspannen, is het zinvol om andere manieren te onderzoeken om stress te reduceren. Met stip op 1 staat magnesium. Dit anti-stress mineraal vermindert onrust en paniekaanvallen, ontspant de spieren en heeft een positief effect op het slapen. Het advies: 2x per dag 120 mg. Onze tweede tip is Gaba een natuurlijke rustgever die in wetenschappelijk onderzoek laat zien een direct effect te hebben op onrustgevoelens. Mensen met een lage Gaba-status (dit is namelijk een stof die ons menselijk lichaam nodig heeft) hebben een verhoogde drang naar alcohol. Ze kunnen door die lage Gaba-status niet op een andere manier tot rust komen. Maar met 125-500 mg Gaba per dag wel! Je voelt al binnen 5 minuten dat Gaba werkt. De laatste tip is CBD-olie. Het is wetenschappelijk [2] bewezen dat cannabidiol, de werkzame component in CBD-olie, een goede behandeling is voor onrust en angstgevoelens.

[1] GBD 2016 Alcohol Collaborators. Alcohol use and burden for 195 countries and territories, 1990–2016: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2016. The Lancet. 23 Aug 2018. doi:10.1016/S0140-6736(18)31310-2

[2] J. A. S. Crippa, G. N. Deremusson, T. B. Ferrari and a. others, “Neural basis of anxiolytic effects of cannabidiol (CBD) in generalized social anxiety disorder: a preliminary report,” Journal of Psychopharmacology, vol. 25, no. 1, 2010.