Laaggradige ontstekingen

We leven tegenwoordig in een chemische soep. Hierdoor wordt ons lichaam dagelijks belast met chemicaliën uit het milieu die op hun beurt in het drinkwater en onze voeding terechtkomen. Maar ook door een stressvolle, gejaagde levensstijl wakker je ontstekingen aan. En wat dacht je van het effect van suiker, te veel koolhydraten met een hoge glycemische index, bewerkte (geoxideerde) vetten en supermarktvoedsel vol onnatuurlijke toevoegingen? Deze voedingsfouten werken stuk voor stuk ontstekingsbevorderend. Het gevolg is een chronische staat van ontsteking, met alle gevolgen van dien. 

In geval van laaggradige ontstekingen is het immuunsysteem continu geactiveerd. Dit geeft stress. En dan is de cirkel eigenlijk weer rond: langdurige stress leidt tot chronische ontstekingen en laaggradige ontstekingen zorgen op hun beurt weer voor stress. Het immuunsysteem staat continue op alert. In deze overactieve staat kan het immuunsysteem foutjes gaan maken. Laaggradige ontstekingen liggen vaak aan de basis van het ontstaan van ziekten zoals: obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten, auto-immuunziekten schildklieraandoeningen en reuma.

Ook al eet je heel gezond, toch kun je door te veel sporten of een gejaagde levensstijl ontstekingen creëren. Zelfs als je suiker laat staan, met verse ingrediënten kookt (en dus geen pakjes en zakjes gebruikt) kun je een verstoorde vetzuurbalans hebben. Daarom is een van de slimste dingen die je kunt doen om ontstekingen te lijf te gaan, het toevoegen van een goede visolie als voedingssupplement.

Het gaat namelijk om een goede verhouding tussen de Omega-6 en Omega-3-vetzuren. Je wilt deze bij voorkeur in de verhouding 4:1 hebben. Voor anti-aging mag je zelfs 1:1 aanhouden. Door het gebruik van te veel Omega-6-rijke voeding is de balans echter doorgeslagen naar 20:1 tot 25:1. Zonnebloemolie, katoenzaadolie, maisolie en sojaolie bevatten heel veel Omega 6. Om deze reden raden wij het gebruik van deze oliën af. Kokosolie en roomboter scoren het laagst op Omega 6. Daarom raden we aan om uitsluitend deze oliën te gebruiken om in te bakken. Je kunt olijfolie extra vierge voor koude gerechten gebruiken. Omega 6 wordt in ons lichaam namelijk omgezet in ontstekingsbevorderende stoffen. Hoe langer de vetzuren uit balans zijn, hoe groter de kans op laaggradige ontstekingen en de bijkomende welvaartsziekten.

Naast visolie met ten minste 250 mg DHA en 250 mg EPA per dag, zijn Curcuma longa en vitamine D3 ook goede ontstekingsremmers. Tot slot kun je door het beoefenen van yoga, mindfullness en meditatie je stresslevels ook aanzienlijk verlagen. Eigenlijk zijn deze vormen van lichaamsgericht werk onmisbaar in de drukke tijd waarin we leven.