Melatonine

Melatonine is een veelzijdig supplement. Wij gebruiken het zelf al jaren om dieper te slapen en uitgerust wakker te worden. Diep slapen is erg belangrijk omdat het lichaam dan het best herstelt, tot rust komt en het meeste groeihormoon aanmaakt. Dit heeft een positief effect op je vitaliteit, werkt anti-verouderend en zorgt voor een betere vetverbranding. Onlangs verscheen er een studie dat melatonine ook ondersteuning kan bieden bij mensen besmet zijn met COVID-19.

Hoe ouder we worden, hoe minder melatonine ons lichaam zelf aanmaakt. Suppletie met melatonine is veilig, zelfs bij dagelijks gebruik.

Melatonine kan gebruikt worden bij:

  • Jetlag
  • Wisseldiensten/nachtwerk
  • Slaapproblemen
  • Winterdepressie
  • Stress

Slaapproblemen
Wanneer je 's avonds nog in vol licht aan het werk bent op je computer, tv kijkt of in de badkamer je tanden poetst, is het voor je lichaam onmogelijk om melatonine aan te maken. Deze lichtbronnen zijn te fel, waardoor het denkt dat het nog dag is.  Stap 1 om goed te slapen is dus: 30-60 minuten voor bedtijd het licht dimmen, laptop uit en je lichaam mentale rust geven.

Jetlag
Wanneer je 's nachts werkt of wanneer er verschillende tijdzones doorkruist worden, maakt het lichaam onvoldoende melatonine aan. Door studies is aangetoond dat het nemen van melatonine als supplement helpt om de symptomen van een jetlag (vermoeidheid, slaapproblemen, verminderde alertheid, stemmingswisselingen en koolhydratenhonger) te verminderen en zelfs te voorkomen.

Anti-veroudering
Omdat melatonine een krachtige antioxidant is, sterkt het ons immuunsysteem en beschermt het ons tegen het ontstaan van ouderdomsziekten.

Winterdepressie
Voor mensen die last hebben van een winterdip kan melatonine uitkomst bieden. Dit heeft te maken met de bewolking en het tekort aan zonlicht. Onderzoek wijst uit dat inname van 3 mg melatonine depressie helpt te verlichten en in veel gevallen zelfs te voorkomen.

COVID-19
De gunstige effecten van melatonine als ontstekingsremmer, antioxidant en immuunrespons-modulator zijn herhaaldelijk aangetoond. In een studie van 23 maart jl. werden modellen gebruikt waarin gekeken werd naar luchtwegaandoeningen veroorzaakt door infecties zoals COVID-19. Een optimale melatonineproductie lijkt bescherming te bieden tegen de ernstige gevolgen die besmetting met COVID-19 met zich mee kunnen brengen. Geng-Chin Wu et al. (2020) toonden zelfs aan dat het gebruik van melatonine de schade die wordt veroorzaakt door de kunstmatige beademing tijdens besmetting met COVID-19, kan verminderen of voorkomen. In vergelijking met volwassenen produceren jonge kinderen tot wel 10 keer meer melatonine. De melatonineproductie neemt af met leeftijd. Dit gegeven zou kunnen verklaren waarom bij ouderen het NLRP3 inflammasoom, en dus de immuunreactie tegen het coronavirus, vele malen sterker is dan bij kinderen, met alle hevige gevolgen van dien.

Conclusie
Preventieve leefstijlmaatregelen om de lichaamseigen productie van melatonine te bevorderen, kunnen effectief zijn in het verminderen van de ernst van de gevolgen van besmetting met het coronavirus. Denk aan het eten van tryptofaan- en melatoninerijke voedingsmiddelen zoals (rijpe) tomaten, bananen, kalkoen en kip, niet te laat en te stevig avondeten, niet sporten in de avonduren, voldoende ontspanning in de twee uur voor het slapengaan, dimmen van lichten, het beperken van gebruik van beeldschermen in de avond en tot slot zorgen voor een frisse slaapkamer. Ook het aanvullen van lichaamseigen melatonine middels suppletie zou een optie kunnen zijn. Het gebruik van melatoninesuppletie is veilig. Doseringen kunnen variëren van 0,5-3 mg bij preventief gebruik, tot zelfs 30 mg bij curatief (kortdurend) gebruik. Doseringen van tientallen milligrammen kunnen zonder problemen kortdurend worden ingenomen.