Symptomen van een magnesiumtekort

In Nederland heeft meer dan 80% van de inwoners een magnesiumtekort. Magnesium is hét anti-stress mineraal. En wie heeft er nu geen stress tegenwoordig? Ook bevat onze voeding te weinig van dit belangrijke mineraal. Magnesium is betrokken bij meer dan 300 processen in ons lichaam. Het helpt bij de spierontspanning, onze energiestofwisseling, de werking van het zenuwstelsel en het is een van de belangrijkste mineralen voor sterke botten en tanden. Ook onze psychologische gesteldheid is afhankelijk van magnesium. Magnesium heeft een positief effect bij onrust en spanning. Het is wetenschappelijk aangetoond dat magnesium positief werkt bij angst- en paniekaanvallen. 

De meeste mensen weten wel dat spierkramp tijdens of na het sporten een direct gevolg is van een magnesiumtekort. Ook een trillend ooglid (dit is ook een spier) is een teken dat het lichaam onvoldoende magnesium op voorraad heeft. Maar wat zijn de andere symptomen? We zetten ze voor je op een rij:

Minder focus, geestelijke vermoeidheid
Magnesium is belangrijk om goed te kunnen presteren en geestelijk in balans te blijven. Een magnesiumtekort kan een negatieve invloed hebben op je gemoedstoestand, geheugen, concentratievermogen en leerprestaties. Ook kan een magnesiumtekort er voor zorgen dat je lichaam niet helemaal tot rust kan komen waardoor je ’s nachts niet doorslaapt en regelmatig wakker wordt. Hierdoor word je ’s ochtends niet fit wakker en kom je in een vicieuze cirkel van vermoeidheid.

Onrust en angstaanvallen
Magnesium is hét anti-stress mineraal. Het lichaam gebruikt veel magnesium in tijden van stress, zodat er eenvoudig een tekort kan ontstaan. Hierdoor wordt er meer adrenaline geproduceerd, waardoor je lichaam continu in de alert-modus blijft staan. Dit kan uiteindelijk paniek- en angstaanvallen en zelfs depressie tot gevolg hebben.   

Hoge bloeddruk
Magnesium ontspant en verwijdt de bloedvaten en heeft een bloeddrukverlagend effect. Een magnesiumtekort kan een oorzaak zijn van een te hoge bloeddruk, één van de belangrijkste risicofactoren voor hart- en vaatziekten.  

Gaatjes en botontkalking
Voor een sterk gebit zijn mineralen nodig. Magnesium speelt een belangrijke rol in de opbouw van tanden en botten. 60% van het magnesium in ons lichaam zit in de botten. Om calcium goed in de botten op te nemen is een goede magnesiumstatus essentieel. 

Kortom; magnesium is een mineraal dat in geen enkel dieet mag ontbreken. Spinazie, snijbiet, pure chocolade, pompoenpitten, amandelen, bananen, zwarte bonen en avocado zijn rijk aan magnesium. Helaas is onze behoefte vaak hoger dan wat we met deze voedingsmiddelen binnenkrijgen. Daarom raden wij bij Your Health Coach aan om dagelijks 120 tot 200 mg magnesium in supplementvorm te nemen. Je kunt kiezen voor een poeder dat je in water oplost, magnesium glycinaat capsules of magnesium citraat capsules.