Vasten versterkt het immuunsysteem

Wanneer je ziek bent moet je meestal niet aan eten denken. En als je dan iets eet, dan is dat vaak fruit, crackers of een geroosterde boterham. Nu zijn het juist de koolhydraten die ons immuunsysteem verzwakken. Wat veel beter is voor het herstel, is veel water drinken en vasten! Een snufje Himalaya- of zeezout in je water levert de belangrijke mineralen.

Daarnaast helpen mindfulness en meditatie ook om het immuunsysteem te versterken.

De meeste mensen lopen rond met laaggradige ontstekingen. In geval van laaggradige ontstekingen is het immuunsysteem continu geactiveerd. Dit maakt ons vatbaarder voor virussen en andere ziekteverwekkers. Wat ons immuunsysteem nodig heeft, is een reset.

Intermittent fasting is eten in een tijdsbestek van 6 of 8 uur en niet eten (vasten) in de overige 18 of 16 uur. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met eten rond 12:00 uur en de avondmaaltijd om 18:00 uur nuttigen. Als je stipt om 18:00 klaar bent met eten, vast je dus 18 uur. Vasten werkt daarnaast ook ontstekingsremmend en is dus een goede strategie om het immuunsysteem te versterken.

Wanneer je na het vasten weer gaat eten is het goed om je te focussen op het eten van groenten, mineralen, goed vet en eiwitten. Een goede maaltijd is bijvoorbeeld een groentesoep met een gistvrijbouillonblokje, dit levert voldoende zout (mineralen), een lepel olijfolie extra vierge, walnoot- of pompoenpitolie voor het goede vet en wat kip of vis voor de eiwitten. Voor de vegetariërs of veganisten volstaan bonen of peulvruchten, of voor het gemak een pea protein eiwitshake, als eiwitleverancier.

T-cellen zijn belangrijke cellen voor ons immuunsysteem. Wanneer je gaat vasten gaat het aantal T-cellen iets naar beneden. Maar na het vasten komen ze er juist sterker uit. Ze laden als het ware op tijdens het vasten. Zodra je weer begint met eten, pakken deze T-cellen ziekteverwekkers effectiever aan. 

De tips voor een sterker immuunsysteem op een rij: 

  • Koud douchen of na de warme douche koud afdouchen. Dit zorgt voor een betere cortisolgevoeligheid
  • Meditatie en ademhalingsoefeningen, maar ook sauna en sporten verlagen de cortisolafgifte en hebben een gunstig effect op de T-cellen
  • Intermittent fasting versterkt de T-cellen
  • Beperk koolhydraten maar eet wel voldoende vezels
  • Eet meer dan 250 gram groenten per dag 
  • Drink water met een snufje zout tijdens het vasten 
  • Gebruik minimaal 2 eetlepels olijfolie extra vierge per dag