Voeding voor je brein

Meditatie, mindfulness, breintraining via een app, én voldoende water drinken houden ons brein scherp. Maar wat kun je nu het beste suppleren voor een optimaal geheugen en goede concentratie? Naast omega 3 uit visolie of algen zijn er nog meer voedingsstoffen die ons brein stimuleren. We zetten ze voor je op een rij.  

L-Carnitine staat vooral bekend om het verhogen van de vetverbranding tijdens je training. Maar ook voor het brein is dit aminozuur van belang: L-Carnitine stimuleert de aanmaak van acetylcholine, een neurotransmitter die een belangrijke rol speelt in de geheugenfunctie. Ook verbetert L-Carnitine de energieproductie in de hersencellen wat weer een positieve invloed heeft op de concentratie.

Wanneer je L-Carnitine combineert met Ashwagandha profiteer je niet alleen van een beter geheugen en concentratie, de adaptogeen Ashwagandha zorgt ook voor een natuurlijke opbouw van de energiehuishouding. Dit wil zeggen dat als je laag in je energie zit, Ashwagandha een stimulerende rol speelt, en als je te hoog in je energie zit, zal Ashwagandha de energie moduleren.

B12 en foliumzuur vormen een belangrijk duo in de energieproductie. Vitamine B12 is een onmisbare vitamine die uitsluitend in dierlijke producten voorkomt. Maar ook door vleeseters wordt B12 uit de voeding vaak slecht opgenomen. Daarom adviseren wij vegetariërs en veganisten om een supplement met de actieve vorm van B12, in combinatie met de actieve vorm van foliumzuur (folaat) te nemen. Ook bij vleeseters met weinig energie kan deze combinatie zinvol zijn. 

DIM (dimethylglycine en broccoli-extract) heft vermoeidheid op en stimuleert de levenslust en vitaliteit. DIM vermindert zuurstoftekort in de spieren en het brein. 

Mucuna pruriens wordt al eeuwen gebruikt in de Aryuveda om verschillende gezondheidsproblemen te bestrijden. Het is een krachtige mind-booster en geeft rust in tijden dat je het gevoel hebt dat je hoofd overloopt. De Mucuna prurienszaden bevatten hoge concentraties levodopa, waaruit ons lichaam de neurotransmitter dopamine maakt. Dopamine speelt een zeer belangrijke rol in het bepalen van onze motivatie, ons plezier en onze gemoedstoestand. Als je dopamine op goed niveau zit ben je happy, ga je lachend door het leven en heb je een goed probleemoplossend vermogen.