Richtlijnen gezonde voeding

Een gezond voedingspatroon begint bij bewustwording. Wees je ervan bewust dat er twee type voedingsmiddelen zijn: het eerste type voedt ons lichaam en het tweede type vult ons lichaam.

Wanneer we optimale gezondheid nastreven is het belangrijk dat ons lichaam wordt gevoed met alle voedingsstoffen dat het dagelijks nodig heeft. Producten die ons lichaam slechts opvullen, leveren niet de bouwstoffen die de 60 biljoen cellen in ons lichaam zo hard nodig hebben.
Bovendien kunnen veel gezondheidsklachten worden behandeld of voorkomen door een uitgebalanceerd voedingspatroon. Eet gevarieerd, zoveel mogelijk onbewerkt en biologisch.

Macro- en micronutriënten
Dit zijn de koolhydraten, eiwitten en vetzuren. Hiervan hebben we dagelijks ten opzichte van de micronutriënten een grote hoeveelheid nodig.
Onder de micronutriënten vallen vitamines, mineralen en sporenelementen.

Omdat ieder mens uniek is, heeft een ieder een andere samenstelling macro- en micronutriënten nodig. Het is de missie van Your Health Coach om deze optimale samenstelling voor haar cliënten te bepalen.

Helaas bevat onze voeding vandaag de dag onvoldoende bouwstoffen, vitamines en mineralen. Een aanvulling is dus noodzakelijk. Wie welke aanvulling nodig heeft, verschilt van persoon tot persoon. Wel is wetenschappelijk aangetoond dat de door het Voedingscentrum aangeraden dagelijkse voeding onvoldoende vitamines en mineralen bevat. Naast een gezonde basisvoeding is een multi vitamine/mineralen preparaat voor iedereen van belang.

Door het eenzijdig gebruik van landbouwgronden, de toepassing van kunstmest en allerlei andere factoren is de voedingswaarde van de landbouwgewassen ten aanzien van het gehalte vitamines en mineralen in de loop der tijd aanzienlijk gedaald. De mate van bewerking en bereiding is ook van invloed op de aanwezige voedingsstoffen. Biologische voeding is niet belast met residuen als antibiotica, hormonen, insecticiden of pesticiden en bevatten minder nitraat en onnodige toevoegingen (E-nummers). Toch kan ook biologische voeding belast zijn met verontreiniging zoals zware metalen, PAK’s, PCB’s en dioxinen.

Bij het bereiden van voedsel kunnen ook schadelijke stoffen ontstaan zoals frituren, grillen, roken, verhitten van oliën op een te hoge temperatuur.

Aan te raden bereidingswijzen zijn daarom: kort koken, stomen, stoven, smoren, roerbakken of bereiden in de oven.

Voedsel is pas voeding als het lichaam het kan opnemen en benutten. Dit is onder andere afhankelijk van de bereidingswijze van de voeding, grootte van de maaltijden, de conditie, de leefstijl, de leeftijd, snelheid en mate van consumptie.
Kortom een gezonde voeding moet voldoende voedingsstoffen bevatten zodat het lichaam optimaal kan functioneren. Hieronder samengevat de richtlijnen voor een gezonde voeding:

  1. Voldoende brandstoffen
  2. Voldoende bouwstoffen
  3. De juiste samenstelling voedingsstoffen
  4. Uitsluitend goede koolhydraten
  5. De juiste vetzuurbalans en vetzuurratio
  6. Voldoende macronutriënten
  7. Voldoende micronutriënten
  8. De juiste verhouding macro/micronutriënten
  9. Zonder anorganische toevoegingen
  10. Zoveel mogelijk onbewerkt en biologisch