Detox tips

In Classy lifestyle magazine verscheen in december een interview met Tessa. Zij gaf haar tips om gezond het nieuwe jaar te starten. Tessa staat tussen andere gezondheidsexperts als Fajah Lourens, Renee Vervoorn en Mark Dakriet. Omdat er in een geprint magazine geen ruimte is om het hele interview te plaatsen, kun je hier wel alle vragen en antwoorden lezen. Onze favorieten zijn de detox-tips, een lijstje met essentiële supplementen en misverstanden over detoxen. 

Interview met Tessa van der Steen
Classy Lifestyle magazine - bekijk PDF

Tessa, wil je ons een introductie geven van wie je bent en wat je doet?
Mijn naam is Tessa van der Steen, ik ben 41 jaar. Ik ben natuurgeneeskundige en richtte in 2007 Your Health Coach op. Sindsdien coach ik mensen naar een optimaal gezonde lifestyle. Mijn missie: mensen gelukkiger en gezonder maken door een op maat gemaakt voedingsadvies en bovenal door de oorzaak van gezondheidsklachten op te sporen. 

Wij hebben al veel mensen kunnen helpen die al lang op zoek waren naar de oorzaak van hun lage energieniveau, huid- of buikklachten. Ik begin altijd met een analyse van de voeding en lifestyle, want dat is echt de basis van een goede gezondheid.

We hebben een gek jaar achter de rug met z’n allen. Hoe zouden we qua gezondheid het beste het nieuwe jaar kunnen starten? 
2020 was inderdaad een gek jaar; wie had ooit kunnen denken dat de wereld zo zou veranderen? Ik heb vanaf het begin van corona tegen iedereen geroepen dat het hooghouden van je eigen weerstand en het versterken van je immuunsysteem het beste is wat je kunt doen. Ik vind het jammer dat je daar nog steeds weinig over hoort in de media.

Er zijn eigenlijk drie pijlers van een gezond, sterk immuunsysteem: voeding, beweging en rust/ontspanning. Voeding is mijn favoriete onderwerp, dus daar vertel ik je graag meer over!

Mijn eerste tip is intermittent fasting, oftewel vasten gedurende 16 uur per dag, eten in de overige 8 uur. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met eten rond lunchtijd om 12:00 uur. Dan zou je dus om 20:00 uur moeten stoppen met eten, omdat dit precies 8 uur later is. Je kunt dit bijvoorbeeld 3 dagen per week doen. Vasten werkt ontstekingsremmend en is een goede strategie om het immuunsysteem te versterken. Bijkomend voordeel: je valt er hoogstwaarschijnlijk ook wat kilo’s mee af en je vetpercentage gaat omlaag.

Mijn tweede tip is om de twee grootste stoorzenders in onze voeding, tarwe en melkproducten, eens 1 week weg te laten. Beide bevatten zeer moeilijk te verteren eiwitten: gluten in de tarwe en caseïne in melkproducten. De meeste mensen die deze twee een week weglaten, voelen zich energieker en hebben rustigere darmen. Wanneer je immuunsysteem deze voeding als vijand ziet, gaat het voedsel aanvallen. Dit is precies het tegenovergestelde van wat het eigenlijk zou moeten doen; reageren op indringers die onze gezondheid kunnen ondermijnen.

Mijn derde tip is om dagelijks een glas water te drinken met 1 eetlepel gefermenteerde appelazijn. De appelazijn is een echte immuunbooster, maar vooral ook een schoonmaakborstel voor onze darmen. De slechte beestjes in ons maag-darmkanaal houden niet van zuur en deze kunnen bij dagelijks gebruik tot een minimum worden gereduceerd. 

Opgeruimd staat netjes!

Voor wat betreft supplementen is de basis:

  • 25-75 mcg vitamine D3 (in de zomer 25, voor/najaar 50 mcg en winter 75 mcg)
  • 2000 mg vitamine C (ascorbinezuur)
  • 1000 mg omega 3 uit vis of krill 
  • 25 mg zink in tijden dat je immuunsysteem wat ondersteuning kan gebruiken

Voor iedereen specifiek kun je daar nog dingen aan toevoegen, op basis van iemands doelstelling en levensstijl. Zo hebben vegetariërs en veganisten bijvoorbeeld extra B12 en folaat (actieve vorm van foliumzuur) nodig.

Wat zijn de trends als het gaat om detoxen, gezondheid en supplementen?

Wat ik zelf een hele gezonde detox vind, is een digitale detox. Maar ik denk niet dat je deze bedoelt, hè? Detoxen is het reinigen van je lichaam door je lichaam te helpen om afvalstoffen beter af te voeren. Dit kun je doen door intermittent fasten, maar ook door af en toe een detox te doen.

Detoxen is in mijn ogen niets nieuws, ik zie bij elke start van een nieuw jaar weer mensen die graag willen detoxen omdat er in de decembermaand  toch wat ongezonder gegeten wordt. Ik ben ook wat losser met mijn voeding in december, al probeer ik wel de gezonde varianten te kopen of zelf te maken. Zoals glutenvrije pepernoten, een zelfgemaakte brownie met rode bieten of een snelle detox smoothie.

Ik ben zelf meer een voorstander van een soft detox waarbij je dagelijks begint met een juice of smoothie, als lunch een grote salade eet en als avondmaaltijd soep of een wokgerecht van verse ingrediënten klaarmaakt. Uiteraard neem je tijdens de 3- of 7-daagse detox geen koffie, suiker, zoetjes, alcohol, gluten, soja en dierlijke producten zoals zuivel, kip, vis en vlees.

Supplementen die een detox ondersteunen zijn: chlorella (kan gifstoffen uit de darmen opnemen als een spons), spirulina (voor detox en extra energie) en om de lever te ondersteunen: mariadistel en een actief B-complex met vitamine B2, B3, B6 als pyridoxaal 5 fosfaat, folaat en vitamine B12.

Welke misverstanden zijn er volgens jou over detoxen?
Een detox is zeker geen ‘quick fix’ om slecht eetgedrag te compenseren. Wanneer je zwanger bent, borstvoeding geeft of niet dagelijks naar het toilet gaat, raden wij af om te detoxen. Je moet echt dagelijks ontlasten, de naam zegt het al, anders stapelen afvalstoffen zich op en kun je detoxverschijnselen krijgen zoals hoofdpijn, duizeligheid en een metaalsmaak in de mond. Wij bieden een detoxconsult aan om te kijken welke vorm van detox bij iemand past, maar vooral ook om in kaart te brengen of de ontgiftingsorganen in staat zijn de afvalstoffen die vrijkomen bij een detox, af te voeren.

Als je 1 supplement zou kunnen aanraden, welke zou dat zijn?
Ik ben zelf groot van fan astaxanthine. Naast dat deze alg het immuunsysteem versterkt is het een krachtige antioxidant. Antioxidanten beschermen ons lichaam tegen oxidatie (het verouderen op celniveau). Studies tonen aan dat astaxanthine een beschermende invloed heeft op de hersenen (deze bestaan voor meer dan 60% uit vet, en daar vindt veel oxidatie plaats), spieren, gewrichten en pezen (bewegen leidt tot oxidatieschade) en de ogen (de retina is erg gevoelig voor oxidatie). Daarnaast houdt astaxanthine het CRP laag (een ontstekingsmarker gemeten in bloed) en heeft het een positieve invloed op het cholesterolgehalte. Onze ogen verouderen tegenwoordig sneller door toename in het gebruik van beeldschermen. Hierdoor vindt er meer oxidatieschade plaats in de ogen. Astaxanthine beschermt tegen deze oxidatie.

Wat adviseer je om de moed erin te houden in deze tijden?
Voeding: eet herkenbaar voedsel, stop met pakjes en zakjes. Eet rustig en kauw je eten goed. Je bent niet wat je eet, je bent wat je verteert en kunt opnemen in je cellen!

Beweging: plan dagelijks tijd in om te bewegen, ga minimaal een half uur per dag naar buiten, doe 3x per week een sportactiviteit van 30-45 minuten die buiten je comfort zone valt.

Slaap: zorg dat je voor middernacht in bed licht, dim vanaf 22:00 uur het licht, zet je telefoon op de vliegtuigstand en leg deze minimaal 2 meter van het bed vandaan. Je kunt je wekker nog gewoon gebruiken in de vliegtuigstand.