Goede vetten, slechte vetten

Olijfolie komt uit olijven, kokosolie uit een kokosnoot. Beide kunnen zonder verhitting verkregen worden door middel van mechanische druk. Dit proces van koude persing wordt extra vierge genoemd. Een goed vet is een vet dat niet bewerkt (ofwel geraffineerd) is, van een makkelijk te herleiden bron afkomstig is, niet snel oxideert en bij verhitting niet snel omgezet wordt in een transvet.

Oxidatie is een ongezond proces. Vetten oxideren onder invloed van licht, zuurstof en warmte. Ook al staat er op olijfolie dat het geschikt is om in te bakken, toch is olijfolie niet erg bestand tegen hoge temperaturen. Als je in olijfolie bakt zie je al snel een blauwe waas boven de pan. Dit is een teken dat de olie aan het oxideren is en ongezonde transvetten gevormd worden. Vetten die vast zijn op kamertemperatuur zoals kokosolie (daarom kun je het in Nederland beter kokosvet noemen) zijn wel geschikt om in te bakken. Zij oxideren niet gemakkelijk en worden niet omgezet in transvetten.

Onze tips:
Gebruik olijfolie dus het beste koud. De extra vierge-variant is erg gezond over salades, gekookte of gestoomde groenten (lekker met een snufje zeezout).

Gebruik geen industrieel bewerkte olie. Veel industriële oliën zijn bewerkt (geraffineerd) en als je niet oppast zijn ze ook genetisch gemanipuleerd (GMO). Dit maakt de oliën erg goedkoop en daarom zijn ze niet alleen in voedsel maar ook in cosmetica, kaarsen, zeep en insecticiden te vinden.

Koop geen producten in plastic verpakkingen en zorg dat de glazen verpakking donkergekleurd is om oxidatie te voorkomen. Ons advies is om goed de etiketten te lezen en gehydrogeneerde, geharde en geraffineerde oliën te vermijden.

Dit lijstje omvat de meest gebruikte industrieel bewerkte oliën. Koop geen producten met: koolzaadolie, katoenzaadolie, canola olie, raapolie, palmolie, sojaolie, maïsolie, arachideolie of zonnebloemolie.