< Terug

Run2Day Magazine: Sport & voeding - december

Over het artikel
Want wie denkt dat extra beweging alleen voldoende is om een strakker lijf te krijgen, heeft het mis. Als je op die verjaardag nog steeds dat colaatje blijft drinken, zal er niet zo veel veranderen. Afvallen begint bij gezonde voeding, zeggen de experts. Maar waar te beginnen? Run2Day Magazine helpt je op weg met behulp van drie van de beste voedingsdeskundigen van het land. De drie experts hielpen elk met hun eigen aanpak duizenden mensen naar een gezonder lijf.

Highlights
Orthomoleculair therapeut Van der Steen, die voor haar cliënten voedingsschema's maakt op basis van de beste voedingsstoffen, maakt een onderscheid tussen voedsel en eten. ‘Voeding is iets dat je lichaam voedingsstoffen levert. Dat zijn macronutriënten, zoals vetzuren, koolhydraten en eiwitten en micronutriënten als vitaminen, mineralen en spoorelementen. Eten dient alleen als vulling. Eten zit vol met E-nummers waarvan wij het langetermijneffect nog helemaal niet van kennen. Bovendien herkent je lichaam eten niet als voeding. Als je je lichaam alleen vult met eten, kun je nog zo hard trainen, maar dan zal je vetpercentage niet verminderen.’

Voldoende, gezonde en gevarieerde voeding die op regelmatige momenten genuttigd wordt, laat het lichaam op de juiste manier zijn werk doen, stellen de experts.  Je hoeft niet minder te gaan eten, je moet beter gaan eten om duurzaam af te vallen. Minder eten kan zelfs averechts werken, zelfs als je al iets te zwaar bent. 

Of je nu een sixpack wilt of strakkere billen en benen: goed eten en veel water drinken in combinatie met af en toe hardlopen zullen ervoor zorgen dat je letterlijk beter in je vel komt te zetten.  

Wanneer ben je nou eigenlijk te zwaar? De deskundigen gebruiken verschillende maatstaven voor overgewicht. Koershuis hanteert de Body Mass Index. Die bereken je door je lichaamsgewicht in kilo's te delen door twee keer je lengte in meters. 'Tussen de 18 en 25 zit je op normaal gewicht. Maar helaas zit het overgrote deel van de Nederlanders daarboven.' Bij een BMI van 25 tot 30 kun je met een combinatie van hardlopen en gezonde voeding relatief eenvoudig weer op je goede gewicht komen, stelt Koershuis. Van der Steen en Moorman kijken liever naar het vetpercentage, dat je in de meeste sportscholen eenvoudig kunt laten berekenen. Van der Steen: 'Ik denk niet in kilo's, de verhouding tussen je spieren en je vet is een betere graadmeter voor je gezondheid.' Voor mannen tussen de 30 en 39 ligt de grens bij 17,5 procent, voor vrouwen in die leeftijdscategorie is dat 27,5 procent.