Overwin je angst

Angst is een emotie die we allemaal kennen. Zeker sinds de pandemie is afgekondigd, kan deze emotie sterker naar voren zijn gekomen. De toekomst is nog nooit zo onzeker geweest en het is soms moeilijk dicht bij je authentieke zelf te blijven. Wanneer je uit balans bent, kun je lichamelijke klachten krijgen. Door je angsten heengaan, om zo je authentieke zelf te vinden, geeft echte vrijheid. Op die manier versterk je jouw jing-energie.

In de nieren wordt de levensenergie bewaard en opgeslagen. Bij de geboorte krijg je deze oer-energie (jing) mee. Het is onze basisenergie, onze voorraad. Met goede voeding en oefeningen kun je jouw nier-Qi versterken. 

Als de batterij van de nier-energie op is, dan gaan we dood. Je kan het proces vertragen door voorzichtig om te gaan met deze energie. Of deze op tijd weer aan te vullen door yoga oefeningen en ademhalingstechnieken. Verder is het vermijden van stress en het in balans houden van de vijf elementen (hout, vuur, aarde, metaal en water) van belang.

Het overwinnen van angsten helpt om je nier-energie te versterken. Wanneer je uit balans bent, kom je vaak in een negatieve spiraal. Je kunt lichamelijke klachten krijgen die invloed hebben op gedachten en emoties, deze hebben op hun beurt weer invloed op je fysieke gezondheid. De kunst is om dit om te keren en te vertrouwen op de stroom van het leven.

Hoe versterk je nu jouw jing, je levensenergie? Dit doe je door goed voor jezelf te zorgen. Zowel op fysiek-, emotioneel- als mentaal niveau. Vind een manier om je gevoelens te uiten en versterk zoveel mogelijk jouw fysieke kracht.

  • Het aarden van je lichaam helpt bij het vinden van een goede basis, waardoor je jezelf veilig gaat voelen in dit leven. Sta stevig met beide voeten op de grond, loop op blote voeten over het gras of strand. Dit helpt je om de steeds maar toenemende stralingsbelasting van alle apparaten en zendmasten om ons heen kwijt te raken.
  • Eet gezonde voeding: puur en onbewerkt. Eet rustig en ga er goed voor zitten. Kauw 20 keer op elke hap zodat je alle voedingsstoffen ook echt goed in je lichaamscellen kunt opnemen.
  • Zorg voor een ontspannen ademhaling. Lees meer over een goede ademhaling in deze video
  • Beweeg elke dag: ga wandelen, doe aan yoga of beoefen een andere vorm van beweging die jou plezier en ontspanning geeft.
  • Gun jezelf een moment voor jezelf. Boek een massage, acupunctuursessie of iets wat jou totale ontspanning oplevert.
  • Besteed aandacht aan je emoties. Uit jezelf, deel wat je voelt. Je kunt met mensen praten maar je kunt emoties ook van je afschrijven in een dagboek.
  • Je kunt ook yoga doen om de niermeridiaan energie te geven. Marleen Bontekoe maakte deze video voor ons.