Pasen: een ei hoort erbij!

Hoewel steeds meer mensen de voorkeur geven aan veganistische voeding, raden wij toch aan om af en toe een ei of wilde vis te eten. Zeker nu het Pasen is, daar hoort een ei bij! Er zitten veel belangrijke voedingsstoffen in eieren, we zetten deze voor je op een rij. En wist je dat vrijeuitloopkippen helemaal niet zo ver kunnen uitlopen en gewoon antibiotica krijgen? Lees snel verder en ontdek wat je moet weten over eieren!

  1. Goede eiwitbron
    Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren, de bouwstenen voor ons lichaam. Eieren bevatten alle 20 aminozuren die ons lichaam dagelijks nodig heeft. Hiermee kan ons lichaam cellen repareren, hormonen aanmaken en ons immuunsysteem laten werken. Plantaardige producten bevatten helaas niet alle benodigde aminozuren en daarom is het goed zowel dierlijk als plantaardig eiwit te eten.

  2. Vitaminebom 
    Eieren zijn rijk aan vitamine A, B12, D, ijzer, zink en selenium. Belangrijk voor onze energiehuishouding, hormoonproductie, gezichtsvermogen, vruchtbaarheid en bescherming tegen oxidatieschade. 

  3. Geen scharrel of vrije uitloop
    Scharrelkippen 'scharrelen' met 12 kippen per m2. Ze komen niet buiten. Een vrije-uitloopkip zit ook met 12 kippen per m2 in een hok, maar heeft daarnaast 12m2 vrije uitloop naar buiten. Beide krijgen preventieve antibiotica. De biologische kip heeft een beter leven: 9 kippen per m2 en 36m2 vrije uitloop naar buiten. En meest belangrijk: preventieve antibiotica is niet toegestaan. 
  4. Kies voor biologische eieren
    Eieren van kippen die gevoerd zijn met soja en mais bevatten meer omega 6-vetzuren dan omega 3. Omega 6-vetzuren bevorderen ontstekingen in het lichaam. Daarnaast zijn niet-biologische eieren vaak vervuild met hormoonverstorende stoffen en antibiotica.

  5. Zachte dooier 
    Kook je eitje niet te hard, een zachte dooier is gezonder omdat de voedingsstoffen, waaronder lecithine, beter behouden blijven. Lecithine werkt cholesterolverlagend en is goed voor de hersenen. Zorg dat de dooier niet hard wordt door het ei zacht te koken of te bakken op laag vuur. Je kunt je ei ook pocheren in gekookt water. Zodra het water van de kook af is doe je er een scheutje appelazijn door, maak je met een lepel een draaikolk in het water en breek je het ei.