Verhoog je weerstand

In de wintermaanden kan je immuunsysteem wel wat extra ondersteuning gebruiken. Griep komt snel opzetten: meestal binnen 12 uur na contact met het virus. We besmetten elkaar continu door hoesten, praten en niezen. Doe je netjes je handen voor je mond als je moet hoesten of niezen, besmet je de volgende persoon wel via je handen. Deurknoppen, kranen, pennen of het geven van een hand zijn de grootste besmettingsbronnen. Wij geven je 5 tips om je weerstand hoog te houden.

  1. Appelazijn werkt ontstekingsremmend. Vooral mensen met jicht, reuma of gewrichtspijn kunnen hier baat bij hebben. Ook kleinere ontstekingen zoals keelpijn of heesheid kun je verhelpen door het innemen van appelazijn. Ons advies is 1 eetlepel in een glas water direct na het ontwaken.
  2. Drink verse gemberthee met citroen, kaneel en rauwe honing
    Deze thee voorkomt slijmvorming waar je neus van dicht gaat zitten. Gember is een krachtige ontstekingsremmer en werkt verwarmend. Rauwe honing werkt tegen bacteriën en verzacht de keel. 
  3. Eet knoflook en ui
    Geroosterde groenten uit de oven zijn een stuk lekkerder als je er een paar knoflooktenen en een fijngesneden rode ui bij doet. De knoflook en ui versterken het immuunsysteem en dat is tijdens het griepseizoen mooi meegenomen!
  4. Vermijd suiker
    Suiker onderdrukt het immuunsysteem en is een voedingsbron voor bacteriën. Suiker schijnt hetzelfde effect op ons brein te hebben als cocaïne en alcohol. Het is een zeer verslavende stof en is lastig om mee te stoppen. De beste techniek: compleet uit je voeding bannen!
  5. Gebruik zilverspray
    Deze spray met nano-zilverdeeltjes werkt antibacterieel en desinfecterend. Het is een handig flesje dat makkelijk in je tas past. Veel beter dan handenalcohol die je huid uitdroogt omdat het de natuurlijke vetlaag van de huid oplost.
  6. Koude douche
    Door koud af te douchen verhoog je de weerstand, verbeter je de bloedcirculatie en stressbestendigheid. Begin met 30 seconden en bouw dit op naar 60 of zelfs 90 seconden.