Versterk je weerstand

In het najaar is het belangrijk om aan je weerstand te werken. Ieder jaar zien we in de herfst de neusverkoudheden en griepverschijnselen toenemen. Dit is niets nieuws, ook in 2020 zijn er verschillende rhino virussen actief. Er zijn diverse voedingsmiddelen die de weerstand versterken, die we hieronder bespreken. Naast gezonde voeding zijn een goede nachtrust en voldoende beweging essentieel. 

Voordat we met de voedingstips starten is het belangrijk je dit te realiseren; je bent niet wat je eet. Je bent wat je verteert en kunt opnemen in je cellen. Daarom is het essentieel om rustig te eten en goed te kauwen. Voedsel moet vloeibaar worden, alle stukjes moeten in de mond fijngekauwd worden om voedingsstoffen goed op te kunnen nemen. 

Voedingstips:

  1.  Eet herkenbaar voedsel, weet waar je voedsel vandaan komt
  2.  Lees etiketten, weet wat je eet
  3.  Wees alert op onnatuurlijke toevoegingen
  4.  Vermijd alle vormen van suiker (glucose, fructose, dextrine, alles wat eindigt op -ose)
  5.  Drink niet tijdens de maaltijd, dit verdunt de spijsverteringsappen
  6.  Eet jij de juiste voeding voor jouw lichaam? Zoek uit of je voedselintoleranties hebt d.m.v. onze intolerantietest
  7. Drink thee van verse gember, citroen en kurkuma
  8. Eet minimaal 300 gram groenten per dag
  9. Gebruik 1-2 eetlepels (appel)azijn per dag. In een glas water of over groenten of salade
  10. Gebruik 2 eetlepels olijfolie extra vierge per dag
  11. Gebruik dagelijks verse kruiden, varieer tussen: oregano, koriander, tijm, basilicum en verse munt
  12. Knoflook, ui en peper versterken het immuunsysteem
  13. Gebruik voldoende vitamine D, C en zink. En wist je dat zilverspray effectief is in het bestrijden van virussen in de keel? 

Goede nachtrust

  1. Eet niet meer na 20:00 uur
  2. Dim vanaf 22:00 uur het licht
  3. Zet je telefoon op de vliegtuigstand en leg deze minimaal 2 meter van je bed. Je kunt je wekker nog gewoon gebruiken in de vliegtuigstand
  4. Zorg voor een donkere, koele slaapkamer
  5. Kies voor katoenen beddengoed
  6. Zorg dat je ruim voor middernacht in bed ligt en voor middernacht slaapt 

Beweging

  1. Plan dagelijks tijd om te bewegen
  2. Ga minimaal een half uur per dag naar buiten
  3. Doe 3x per week een sportactiviteit van 30-45 minuten die buiten je comfortzone valt zodat je hartslag flink omhoog gaat
  4. Met het ouder worden, neemt de spiermassa af. Krachttraining is effectiever dan cardio 

Heb je vragen of wil jij graag een op maat gemaakt voeding en lifestyle advies?
Mail dan naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. We helpen je graag!